OV-chipkaart

Ik heb een NS-voordeelurenkaart. Toen me enige tijd geleden duidelijk werd dat er een OV-chipkaart meegebakken was, was ik blij. Dan hoefde ik geen aparte OV-chipkaart aan te schaffen.

Toen het allemaal werkte, ging ik vrolijk OV-chipsaldo op mijn kaart zetten, op een kaartautomaat van de NS. Ik wilde reizen met dat ding, leek me handig! Saldo bijstorten ging goed.

Maar toen bleek dat ik helemaal nog niet met de trein kon reizen op mijn OV-chipkaart. Dat kon al wel met een anonieme OV-chipkaart, maar nog niet met een persoonlijke, zoals die van mij. Dat kon pas na 1 december.

Om er na die datum mee te kunnen reizen, moest ik echter nog wel mijn NS-voordeelurenkaart aanmelden via de website van NS en vervolgens de kaart nog activeren op een kaartautomaat. Hoe dat precies moest was me niet duidelijk, en ik vond het ook maar omslachtig. Gelukkig kreeg ik op het station een handleidinkje van een informatiemedewerker: een kopietje uit een intern handboek van de NS. Met zinnen als: “Klanten met een VDUkaart of een persoonlijke OV chipkaart welke met het product ROS willen reizen moeten eerst een bestelling plaatsen via internet”. Heel professioneel.

Op de website kon ik ook nauwelijks de informatie vinden die ik zocht, maar uiteindelijk had ik het allemaal uitgevogeld en alle stappen doorlopen. En vanochtend checkte ik voor de eerste keer in. Ging allemaal goed. Nooit meer in de rij voor de kaartautomaat!

Trots als een pauw toonde ik de conducteur slechts mijn NS-voordeelurenkaart, die immers mijn geldige plaatsbewijs was geworden. “Mag ik ook uw kaartje zien”, vroeg ze, alsof ze nog nooit van het concept OV-chipkaart had gehoord.

Aan haar schaapachtige blik te oordelen had ze dat overigens inderdaad niet…